Hogyan tartsuk fent a munkavállalók motivációját? Ennek számos aspektusa lehet. Sok helyen azért panaszkodnak a munkavállalók, mert ki vannak zsigerelve, kevés pénzt kapnak, nincsenek rendesen bejelentve stb. Van azonban egy olyan faktor is, amikor a munkavállaló egyszerűen nem a megfelelő feladatokat kapja és ebből adódóan vagy unatkozik, vagy túlterhelt, egyszóval a motivációja nincs rendben.
A motivációs térkép a munkavállaló motivátorait határozza meg, azaz, hogy mi az, ami őt személy szerint lelkesíti, motiválja a munkahelyén. Ez nem egy személyiségteszt, de mégis képes arra, hogy feltérképezze az adott személy tulajdonságait, képességeit, hogy mitől lelkes.
A motivációs térkép ebből fakadóan egy rendkívül hasznos eszköz, amivel könnyebbé válik a pozíciókra kiválasztani a megfelelő személyeket, illetve a meglévő alkalmazottak esetében az is megoldható lesz a motivációs térképpel, hogy kiderítsük hogyan őrizhető meg, vagy hogyan hozható vissza a motivációjuk? Ezt úgy teszi lehetővé a motivációs térkép, hogy három fő motiváltsági irányt határoz meg, ezek a fejlődés, az eredményesség és a kapcsolatok. Ezen a három irányon belül három-három alkategória is helyet kap, melyek révén még aprólékosabban megrajzolható az adott személy motivációs térképe.
Ha már tudjuk, hogy a munkavállalónk milyen területeken lelkesíthető, nyert ügyünk van. Azok a munkavállalók, akik látnak perspektívát, fejlődési lehetőséget a munkájukban nagy valószínűséggel nem akarnak sem felmondani, a teljesítményük sem csökken, hanem még lojálisabbak lesznek a céghez, a munkájuk pedig még minőségibb lesz.